keskiviikko 8. elokuuta 2012

Valintakoe

...kuten sen oikea nimi ilmeisesti kuuluu (eikä siis pääsykoe). 

Meni hyvin. Luulen niin. 

Linja, jolle hain, ei ilmeisesti nauti suurta suosiota, koska opiskelu tapahtuu molemmilla kotimaisilla kielillä. Ja opinnot järjestetään aika pienessä kaupungissa, eli minun KOTIKAUPUNGISSANI! Mikä on suurin syy siihen, että hain tälle linjalle. Ja tämän tärkeimmän syyn unohdin eilen mainita. (Raskausdementia?)

Nyt siis alusta: Insinööriopintoni ovat jatkuneet jo vuosia. Edellisen kerran aloitin neljä vuotta sitten, joten nyt alkaa viides eli viimeinen vuosi. (Ammattikorkeakoulussa saa opiskeluoikeuden vain viideksi vuodeksi kerrallaan toisin kuin yliopistossa. Sen jälkeen voi vielä anoa yhden lisävuoden, jos opinnot saa VARMASTI valmiiksi siinä ajassa.) Ja nämä insinööriopinnot järjestetään neljänkymmenen kilometrin päässä kotoani. Se aiheuttaa pienia logistisia ongelmia, koska matkoihin tuhraantuu monesti enemmän aikaa kuin itse oppitunneilla istumiseen. Mikä on ääääääärettömän turhauttavaa.

Olen siis jo vuosia valitellut, että olisipa kotikaupungissani jotain opiskeltavaa. (Ja olen itseasiassa jo kahdesti hakenutkin tähän samaan, johon hain nyt, mutta olen molemmilla kerroilla valinnut insinööriopinnot. Olen ajallut insinööriyden olevan lähempänä sydäntäni kuin tradenomiuden.) Nyt siis huomasin sähköposteja lukiessani, että hupsis! täydennyshaku menossa. Pitääpä osallistua. Ja tässä sitä nyt ollaan.

Valintakoe oli aika helppo. Piti kirjoittaa kolme esseetä, joista yksi ruotsiksi, toinen englanniksi ja kolmas suomeksi. Sitten oli se palikkatesti osuus. Se aiheutti kyllä hieman aivovoimistelua, kun on tullut laiskoteltua koko kesä. (Sudokuita ja sanaristikoita ei ehkä aivan lasketa.) Mutta koska linja ei nauti hirveän suurta suosiota, minulla voi olla mahdollisuus päästä sisään. Tulokset tulevat viimeistään 20.8. Siihen asti pitää siis odotella.

Toinen hyvä asia, jonka unohdin eilen mainita on se, että minun ei tarvitse luopua insinööriopinnoistani tämän takia. Eli jos sattuisin voittamaan lotossa, ja minulla olisi varaa palkata yksityinen lastenhoitaja, voisin laittaa tämän tradenomi-jutun tauolle ja valmistua insinööriksi. (Nyt joku kysyy, että opiskelisitko oikeasti, jos voittaisit lotossa. Vastaus on kyllä. Opiskelu on intohimoni jota rajoittaa arjen haasteet ja aikatauluongelmat. Eli lottovoitto, hyvä lastenhoitaja, siivooja, remonttireiska, koirienulkoiluttaja ja niin edelleen, jotta minä saisin rauhassa opiskella. AAaahhh.)

Mutta koska sitä lottovoittoa ei ehkä tule, niin jos pääsen kouluun sisään, minä taidan aloittaa tradenomiopinnot.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti