tiistai 7. elokuuta 2012

Tulevia vauvoja ja pääsykokeet

Jälleen minä olen kotona odottamassa vauvauutisia. Tällä kertaa saapumisvuorossa on Vauhtihirmun serkku Haaveilijan puolelta. Tämä on kaikkien aikojen vauvavuosi. En voi uskoa, että minään tulevana vuonna meidän tuttava- ja ystäväpiiriimme voisi syntyä yhtä paljon vauvoja kuin tänä vuonna.

Mutta kai me vain olemme siinä iässä. Tuttavapiirimme koostuu pääasiassa 25-35 -vuotiaista, joten ei ole ihmekään, että vauvoja putkahtelee melkein joka kuukausi. Elokuussa syntyy vielä yhden mammakaverini vauva. Syyskussa onkin sitten hiljaisempaa, mutta lokakuussa rytisee jälleen.

Meidän vauvauutisemme on vielä pysynyt salassa. Minä alan kyllä pyöristyä sitä vauhtia, että ihmiset ovat jo vilkuilleet vyötärönseutuani sillä silmällä. Nyt mennään jo viikolla 15+1, joten ihmekös tuo. Vauvaoppaiden mukaan sikiö on tällä viikolla 100 g ja 12 cm. Ja kohtu painaa 250 g, joten on siellä jo ihan tuntuva pallo.

Ensi viikon neuvolassa otetaan sitten ensimmäinen sf-mitta. Katsotaan mitä se kertoo vauvan kasvusta. Ja taas päästään kuuntelemaan vauvan sydänääniä. Ihanaa. Näin sadonkorjuuaikana on joutunut erityisesti miettimään mullan mukana kulkevaa listeriabakteeria, joten on aina ihana saada varmistus vauvan elossa olemisesta.

Olen onnistunut olemaan aika rauhallisin mielin. Tänään olen ollut jännittynyt, mutta se on johtunut vain tänään käynnistetystä synnytyksestä. Hyvin vähän olen stressannut meidän vauvamme voinnista. Ja olen jo alkanut järjestellä tilaa uudelle vauvalle. (Se on helpompaa tehdä pienellä mahalla.) Päätin tehdä vierashuoneestamme vauvahuoneen. Sillä tavoin Vauhtihirmu saa pitää oman huoneensa (vaikkei hän siellä paljoa olekaan).

Koska varaudun vähäunisiin öihin, jätän vierashuoneen sängyn paikoilleen. Sillä tavoin joko minä ja vauva tai Haaveilija ja Vauhtihirmu voivat mennä sinne nukkumaan, niin toisten hereilläolo ei valvota koko perhettä. Toivon kuitenkin, että voimme kaikki pääsääntöisesti nukkua perhepedissä. Vauvaa voi koittaa nukuttaa myös meidän makuuhuoneessamme olevaan kehtoon, jossa Vauhtihirmukin aikoinaan nukkui.

Haaveilija on tänään iltavuorossa, mutta minä halusin jatkaa jo viikonloppuna aloitettua huonekalujensiirtoprojektia. Niinpä siirsin sitten yksinäni 3-ovisen järjettömän kokoisen vaatekaapin. Kynnysten yli sitä oli aika hankala raahata, mutta vihdoin sain sen oikeaan huoneeseen. Suuri osa huonekaluista saa nyt uuden paikan, kun siirrämme vauva-jutut pois Vauhtihirmun huoneesta ja ylimääräiset vaatekaapit meidän makuuhuoneeseemme. Mutta eiköhän tämä projekti saada tällä viikolla valmiiksi.

Niin ja minun koulukatastrofini. Ajattelin koittaa kepillä jäätä ja hakea täydennyshaussa tradenomikoulutukseen. Viime viikolla täytin hakemuksen ja huomenna on pääsykoe. Katsotaan, kuinka käy. En ole käyttänyt aivojani koko kesänä, joten voi tehdä tiukkaa istua kokeessa kaksi tuntia. Ja vielä pitäisi onnistua, jotta pääsisi kouluun sisään. 

Minulla on siis edelleen insinööriopiskelupaikkani, mutta siitä alkaa nyt viides vuosi, joten vuoden päästä minun ainakin on aika lähteä. Katsotaan, jos tästä aukeaisi uusi vaihtoehto. En ole vielä aivan varma, haluanko tradenomiksi, mutta käyn nyt ainakin koittamassa, pääsisinkö sisään. Sen jälkeen vasta asia täytyy päättää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti